söndag 5 augusti 2012

klump i magen

Jag sitter på jobbet och kikar på tv. Det är en jättehämsk film på sf-kanalen. 

"När mörkret faller är historien om Carina som är framgångsrik journalist, Aram som driver en restaurang och Leyla, den näst äldsta dottern i en familj med stark hederskänsla.
Alla tre lever under hot, och den största skräcken är att hotet kommer från dem som står dem närmast, i hemmet och på deras arbetsplatser. De står inför samma val; att bevara en mörk hemlighet eller berätta sanningen och riskera att förlora allt. Vad är rätt val och vem är stark nog att ta konsekvenserna?"


Vissa av scenerna får man bara sjukt ont i magen av. Jag har gråtit flera gånger. Usch, vilken hämsk film men det finns ju en verklighet i det som skaparen vill berätta. Verkligheten som många blundar för. Nä, nu ska jag kika klart på den om jag kan. Nu gråter jag igen. fyfan. huvudvärk så det skriker om det. Det var nu om hedersvåld och som slutade i död. En dotter i familjen tvingas springa fram och tillbaka över en motorväg med kniv o pistolhot på båda sidor. Ända tills hon blev påkörd av en lastbil. Detta tvingas hennes lillasyster att se på.. Fyfaaaan. finner inga ord, bara smärta. 

Detta är första gången jag får så ont i både mage och huvud av att se en film. Att en film kunde beröra det visste jag men inte på det här sättet. 

usch.

Inga kommentarer: