tisdag 25 september 2012

Tävlingsreferat

Nu när man äntligen tävlar de "högsta" klasserna på lokal nivå så innebär det ju mer sovmornar innan första start. Jag åkte från Trosa strax innan 11 så Binkie hann dessutom gå ut i hagen en stund så hon skulle coola ner lite och inte vara så jättetaggad av att så inne hela morgonen. Sen att vi inte startade förren efter 13.30 är ju en annan sak ;) När jag kollade 1m unghästarna innan jag gick banan för 105 så såg jag att ungdjuren fick blå/gul rosett och även rida ärevarv. Då blev jag jättetaggad och kände att nu ska vi tusan vara nolla.

På framridningen var hon superfin. Räckerna var klockrena sen när jag hoppade oxern en sista gång så maxade vi den både höjd och breddmässigt så hon och jag skulle tycka hindrerna på banan var lite enklare. Efter förra helgens 120-bana kändes detta lättplätt.

När jag skulle rida an mot första hindret så var hon sjukt ofokuserad och kollade på en annan häst utanför banan så jag visslade till och ropade på henne samt en skänkel i sidan för att fånga uppmärksamheten och det funkade även om vi då kom nära på hindret. Hela banan gick ganska bra. Hon hoppade superfina språng! Däremot blev den inte så jämn som jag planerat då hon blev urhet och det blev lite mycket på och av. Det är riktigt svårt att hitta ett jämt flyt när hon gör så för hon är ändå sjukt känslig. Kombinationen som jag planerat så väl för blev som vanligt tyvärr :( jag tryckte av henne för tidigt så hon tog ett extra kort språng innan hon tog A-hindret ist för med is i magen komma i jämn galopp och hoppa in bättre. Såklart blev det två galoppsprång inne i kombinationen men hon ville verkligen inte riva och det gjorde hon inte helller! Så det blev en nolla som planerat och vi fick blå/gult och rida ärevarv.

Så nu har jag anmält henne till våran första 110 i sollentuna den 7e oktober. Så i morgon är det träning för bästa Jane. Jag är riktigt taggad nu. Och Binkie är finare än någonsin! :))

Inga kommentarer: